Według Kościoła Katolickiego, koronacja jest jednym z licznych przejawów czci względem Matki Bożej. Maryja posiada godność królewską, jest Królową nieba i ziemi. Aby uczcić tę godność, wyrazić cześć i oddanie Maryi, powstał zwyczaj ozdabiania królewskimi koronami wizerunków Matki Bożej. Jest okazaniem najwyższego uwielbienia, czci i hołdu złożonego Tej, która jest Matką Boga – Człowieka – Jezusa Chrystusa. To akt wdzięczności wiernych za dobroć, miłość, opiekę i czułość Jej matczynego serca. Akt ten świadczy też o randze danego wizerunku i miejsca, w którym się znajduje. To także uznanie ze strony Stolicy Apostolskiej, że cześć oddawana Matce Bożej w wizerunku stanowi wyraz kultu katolickiego i jest zgodna z nauczaniem Kościoła.
Niebawem, 4 września br., tę doniosłą uroczystość przeżywać będziemy na wschowskim rynku i będzie to punkt kulminacyjny, wieńczący ciąg wydarzeń związanych z kultem Matki Bożej w naszym mieście.
Tradycja kultu maryjnego we Wschowie sięga jej najstarszych dziejów i znajduje potwierdzenie m.in. w pierwotnym wezwaniu wschowskiego kościoła parafialnego i innych świątyń, a także w niemieckiej nazwie miasta Fraustadt (unserer lieben Fraustadt – miasto naszej ukochanej Pani). Zaś szczególne związany z kultem Matki Najświętszej jest franciszkański kościół pw. św. Józefa Oblubieńca NMP, tym bardziej że kult ten stanowi jeden z filarów duchowości franciszkańskiej. Liczne dowody więzi z Maryją można zaobserwować w samej świątyni, m.in. we freskach nawy głównej, które przedstawiają zaślubiny św. Józefa z Maryją w otoczeniu grup świętych. Ponadto w ołtarzu głównym nad obrazem „Zdjęcie Chrystusa z krzyża” widnieją rzeźby Maryi i Józefa, a nad nimi Boga Ojca. W ołtarzu bocznym, poświęconym Matce Bożej, początkowo znajdował się obraz NMP Niepokalanej. W latach 60-tych ubiegłego wieku zamieniony został na obraz Matki Bożej Pocieszenia, który od 1746 roku umieszczony był w jednej z kaplic w krużgankach klasztornych. Liczne wota w ołtarzu Matki Bożej (zwanej Wschowską) świadczą o głębokiej wierze wiernych oraz cudach przypisywanych Jej wstawiennictwu.
Uwzględniając szczególny rozwój kultu Matki Bożej, otaczanej czcią jako Matka Boża Pocieszenia, w jej łaskami słynącym wizerunku umieszczonym w kościele franciszkańskim, biskup Tadeusz Lityński dekretem z dnia 19 marca 2018 roku ustanowił kościół pw. św. Józefa Oblubieńca NMP Sanktuarium NMP Matki Bożej Pocieszenia.
We wrześniu 2019 roku uchwałą Rady Miejskiej we Wschowie, Maryja została ogłoszona Patronką Miasta, a 4 września 2020 roku w kościele franciszkańskim we Wschowie miała miejsce uroczysta msza św. z ogłoszeniem Patronatu Maryjnego Miasta Wschowy, który został oficjalnie potwierdzony dekretem przez Stolicę Apostolską.
I tak oto dotarliśmy do oczekiwanej we wrześniu br. uroczystości koronacyjnej Wizerunku Wschowskiej Pani Pocieszenia, która odbędzie się na rynku przed ratuszem. Tym samym, na którego fasadzie widnieje herb miasta przedstawiający scenę koronacji Matki Bożej przez Chrystusa Króla. Jakże symboliczne to wydarzenie, którego możemy być świadkami.
Jolanta Pawłowska
ZAPOMNIANA PATRONKA WSCHOWY
NMP we wschowskiej tradycji
Od najdawniejszych czasów Maryja wpisywała się w dzieje Wschowy, jako jej patronka. Liczne dowody na szczególny kult maryjny wykazuje tradycja, historia, nazwa i herb miasta.
Wschowa, choć nigdy nie była wielkim miastem, odgrywała znaczącą rolę jako miasto królewskie w dziejach I Rzeczypospolitej. A do połowy XVI wieku była, obok Poznania i Kościana największym ośrodkiem kościelnym w Wielkopolsce. Dzięki licznym fundacjom i darowiznom w mieście mogło utrzymać się kilkanaście kościołów i kaplic. Obok kościoła parafialnego (w obrębie miasta) istniały kościoły: Świętej Trójcy, Bożego Ciała, św. Barbary, a za murami miasta: Wszystkich Świętych, Ducha Świętego, Najświętszej Maryi Panny, klasztorny bernardynów św. Józefa oraz kaplice: św. Jerzego, św. Wawrzyńca, św. Mikołaja, św. Anny. Wspomina się też o kaplicy św. Krzyża, lecz w XVII wieku nie pamiętano, gdzie stała.
Zasadnicze zmiany zaszły w połowie XVI w., kiedy w wyniku reformacji większość mieszkańców Wschowy przeszła na luteranizm. Kościoły katolickie zostały splądrowane i opuszczone: kościół Matki Bożej – zamieniony na stajnię; w kościele św. św. Walentego – zorganizowano rzeźnię, kościół św. Wawrzyńca przeznaczono na jatki; bernardyński kościół św. Józefa podpalono a zakonników wypędzono z miasta. W 1552 r. luteranie zajęli kościół parafialny.
Na mocy królewskiego dekretu, w 1604 r. luteranie zmuszeni byli oddać kościół parafialny katolikom. Od tego momentu można mówić o rekatolizacji w mieście. Kościół katolicki powoli, choć nie do końca odzyskuje utracony majątek. Jednakże swej dawnej pozycji nigdy nie uzyskał, mimo licznych prób – jak chociażby ponowne sprowadzenie bernardynów i później jezuitów.
Ale Maryja w tym mieście była zawsze czczona i Jej kult trwał nieustannie w czasach I Rzeczypospolitej.
Pisarz wschowski Józef Joneman w swojej rozprawie „Dzieje Ziemi Wschowskiej i Stołecznego jej miasta Wschowy” pisze: A jako przy nastałem chrześcijaństwie zaczęto zaraz kościoły stawiać, tak Wschowa przez kościół pod tytułem najświętszej Boga Rodzicielki założony, nabożnego ludu ubieganiem wsławiła, i z tąd w niemieckim języku (…) nazwisko Fraustadt nabrało (…)
Nazwa niemiecka miasta jest bezsprzecznie związana z postacią Matki Bożej (unserer lieben Fraustadt) miasto naszej ukochanej Pani.
Herb Wschowy i pieczęcie miejskie:
Złożony w treści herb miejski budowano a następnie korygowano aż do końca I Rzeczypospolitej. Jednak zawsze związany był z symboliką religijną. Po lokacji w mieście powstał kościół parafialny pod wezwanie Matki Bożej, o którego istnieniu informują źródła z 1326 r. Drugim patronem parafii był św. Stanisław. Przez blisko 500 lat miasto akcentowało swoje związki z patronką parafii. Niemieckojęzyczna nazwa miejscowości Fraustadt – występująca już na najwcześniejszych pieczęciach miejskich nawiązywała do osoby patronki parafii i miasta. Również wraz z lokacją, albo pod koniec XIII wieku powstała pierwsza pieczęć władz samorządowych miasta. Pole pieczęci wypełniało wyobrażenie siedzącej na tronie NMP, trzymającej na kolanach Dzieciątko Jezus. Ten zaś dzierżył w ręku sferę lub owoc – jabłko. Odcisk wykonany tym tłokiem pochodził z dokumentu wystawionego w 1310 roku. Zmienioną ikonografię miejską przyniosły dwie pieczęcie wykonane w
1420 r.: W polu pieczęci na wspólnym podwójnym tronie NMP z prawej i Jezus Chrystus z lewej strony. Chrystus prawą ręką nakłada koronę na głowę NMP, a Maryja lewą rękę wznosi w stronę Chrystusa. Jest to scena koronacji NMP.
I pieczęć z 1564 r.: W polu pieczęci na wspólnym podwójnym tronie NMP w koronie z prawej i Jezus Chrystus z nimbem kolistym wokół głowy z lewej strony. Chrystus prawą ręką dotyka korony na głowie NMP, NMP lewą rękę wznosi w stronę Chrystusa – scena koronacji NMP. W lewej ułożonej na kolanach Chrystus trzyma sferę. W tarczy krzyż jagielloński.
Fara
Czas powstania kościoła nie jest dokładnie znany. Prawdopodobnie budowę rozpoczęto zaraz po lokacji miasta w połowie XIII w. Pierwszym zachowanym świadectwem istnienia parafii we Wschowie jest dokument z 1326r., w którym w charakterze świadka wystąpił wschowski proboszcz Jordan. Pierwszy kościół był pod wezwaniem Matki Bożej, a drugi tytuł św. Dopiero w XIV w. dodano drugiego patrona św. Stanisława Biskupa. Wielokrotnie odbudowywany podczas licznych pożarów miasta. Ostatniej odbudowy dokonano w latach 1720-1726 według projektu słynnego architekta Pompeo Ferrariego. W takim kształcie świątynia zachowała się do czasów obecnych.
Wewnątrz kościoła w ołtarzu głównym umieszczony jest obraz Wniebowzięcia NMP, uchodzący za najlepsze zachowane dzieło malarskie we Wschowie. Jego autorem jest prawdopodobnie Szymon Czechowicz.
Warto przyjrzeć się ozdobnej ambonie. Na jej korpusie, zgodnie z tradycją, znajdują się przedstawienia czterech ewangelistów symbolizujących Słowo Boże. Powyżej na baldachimie dostrzec można postać królowej (Oblubienicy Boga, Maryi) przy globusie oraz czterech Doktorów Kościoła (świętych: Augustyna, Ambrożego, Grzegorza, Hieronima). Nad baldachimem góruje przedstawienie Boga Ojca w obłokach.
Kościół NMP
Trzeba tu wspomnieć o kościele Najświętszej Maryi Panny który stał naprzeciw klasztoru. Zwano go kościołem Naszej Kochanej Pani albo kościołem ceglanym. Były w nim trzy ołtarze. W 1551 roku ufundowano jeszcze jeden ołtarz maryjny. W czasie zamieszek na tle religijnym, kościół splądrowano i przeznaczono na stajnię.
Przyczyna Górna
Kościół pw. św. Jerzego w Przyczynie Górnej, znany także jako „Czerwony Kościół”, należy do najstarszych zabytków ziemi wschowskiej. Świątynia, wymieniona po raz pierwszy w przywileju Kazimierza Wielkiego w 1345 r. W latach 1578-1642 kościół przejęli luteranie. Odzyskany w 1677r. przez katolików został przyłączony jako filialny do kościoła parafialnego, poświęcony przez biskupa poznańskiego Wojciecha Tolibowskiego pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i Świętego Jerzego.
Kościół sławny jest z zachowanych we wnętrzu XV-wiecznych fresków, które przedstawiają m.in. koronowaną Matkę Boską z Dzieciątkiem Jezus i świętym biskupem oraz przyglądający się temu rycerze.
A w ołtarzu głównym: rzeźba przedstawiająca postać Matki Bożej Niepokalanie Poczętej stojącą na kuli, wokół której opleciony jest wąż z jabłkiem w paszczy.
Kościół klasztorny św. Józefa Oblubieńca NMP
W 1456 r. we Wschowie został założony konwent bernardynów (franciszkanów obserwantów). Pierwsza świątynia z 1462 r. spłonęła w 1558 r., a zakonnicy opuścili miasto w wyniku konfliktu z luteranami. W 1629 r., dzięki protekcji króla Zygmunta III Wazy, powrócili do Wschowy. Nowa świątynia pw. św. Józefa Oblubieńca NMP, która ukończona została w 1644 r.
Kościół klasztorny św. Józefa również mocno związany jest z kultem maryjnym.
Freski w nawie głównej, przedstawiające zaślubiny św. Józefa z Maryją (obraz Trójcy Ziemskiej) w otoczeniu grup świętych,
W ołtarzu głównym nad obrazem „Zdjęcie z krzyża” widnieją rzeźby Maryi i Józefa a nad nimi Bóg Ojciec.
Ołtarz boczny – poświęcony Matce Bożej. Początkowo znajdował się w nim obraz Niepokalanego Poczęcia NMP, a w latach 60-tych ubiegłego wieku, zamieniony na obraz Matki Bożej Pocieszenia, który od 1746 roku znajdował się w jednej z kaplic w krużgankach. Od lat obraz ten cieszył się kultem wiernych. Tutaj Maryja wysłuchiwała modlitw i próśb i niejednokrotnie dokonywała cudów. Liczne wota w ołtarzu Matki Bożej (zwanej „Wschowską”) świadczą, jak ważną rolę odegrała Maryja w tradycji i historii Kościoła i miasta.
Tak więc z dumą możemy powiedzieć, że od zarania dziejów Wschowy, Matka Boża otaczana była szczególną czcią. Dzisiaj na nowo odradza się kult maryjny w naszym mieście. Możemy być dumni, że Jej patronat rozkwita i nabiera znaczenia. Dlatego musimy powrócić do dawnej tradycji i odnowić przymierze z Maryją, naszą ukochaną Panią.
Jolanta Pawłowska
Akt oddania miasta Wschowy Niepokalanemu Sercu Maryi
Matko Boża, Niepokalana Maryjo. Tyś od wieków Patronką naszego
miasta, a myśmy ten patronat przez lata zaniedbywali. Dlatego dzisiaj,
w obliczu Boga Wszechmogącego w Trójcy Świętej Jedynego pragniemy
odnowić z Tobą przymierze i na nowo oddajemy w Twoją wieczystą
i macierzyńską opiekę nasze miasto Wschowę, małżeństwa i rodziny, ojców
i matki, dzieci i młodzież, ludzi starszych, chorych i cierpiących, samotnych
i opuszczonych, wspólnoty, instytucje i organizacje. Twojemu Niepokalanemu
Sercu zawierzamy wszystkie nasze czyny, myśli, pragnienia, wolę, duszę i ciało,
dobra duchowe i doczesne, naszą pracę, przeszłość, teraźniejszość i przyszłość,
czas i wieczność. Matko Najświętsza, pokornie prosimy, doprowadź nas do
Królestwa Bożego. Niech za Twoim wstawiennictwem Wschowa rozwijają się
na chwałę Boga, Kościoła i Ojczyzny, a serca jej mieszkańców i sprawujących
władzę niech otworzą się na pokój i pojednanie oraz na miłość do Jezusa
Chrystusa i Twego Niepokalanego Serca. Przyjmij Maryjo, Patronko Wschowy,
ten akt zawierzenia i oddania. Niech będzie on odpowiedzią na Twoją matczyną
miłość do naszego miasta i każdego z nas. Amen.